З вулиці линув дитячий гамір. Хлопчаки ганяли на вигоні м'яча, дівчатка спостерігали за грою. « А моє дитинство було позбавлене радощів, - згадувала, споглядаючи невибагливі дитячі веселощі, Ольга Григорівна, - Воно припало на тридцяті - роки «великого перелому». Дитяча пам’ять чіпка: страшні картини розкуркулення, Голодомору знову й знову зринають із глибин її пам'яті, краючи зболене серце.:
-Нас, дітей, у родині було четверо: Проня, Катеринка, Євдоким і я. Мені було лише шість, коли почали зганяти людей до колгоспів. Нас же з сусідами записали в куркулі. І зараз стоїть перед очима, як нишпорять по хатах уповноважені, якісь комісії. Дійшла черга й до нас: позабирали все, і вигнали на вулицю. І пішла я по селу старцювати. Мати Кисета Василя - Катерина, яка жила навпроти, була напрочуд доброю жінкою і завжди виносила мені окраєць хліба. Ночували ми з сестрою Пронею у закинутій клуні, а коли та згоріла - під тинами, у розвалених хлівах.
Далі був Великий Голод. За півроку він звів у могилу спочатку матір, потім батька. Обох ховав старший брат – Євдоким. За що їм така кара, за що?
Згодом Євдоким одружився. Добрі люди радили виїхати чоловікові – бо інакше може підпасти під виселення. Той мало зважав на попередження: за що висилати: старих же розкуркулили, він нікому нічого поганого не зробив, працює, до того-ж на залізниці. Втім, невдовзі таки сталося: приїхали на роботу, заарештували, і відразу – під білі ручки. Не дали навіть попрощатися з дружиною. яка мала ось-ось народжувати. Опинився Євдоким аж на Байкалі, навколо якого якраз тоді прокладали дорогу. На тій дорозі й віддав Богові душу.
А його Катря невдовзі народила Марійку, у сусідському погребі, бо житло у неї відібрала несита влада. Потім вже збудувала землянку. Це невибагливе житло спершу сприймала як палац – після поневірянь по чужих кутках.
Запити на Євдокима, намагаючись відшукати бодай якийсь його слід, подавав вже вже Марійчин син Олексій.
«Ковтнула горя, - згадує Ольга Григорівна, - й наша Проня. Пішла за вдівця Гавриленка Степана. Прихистили вони трьох дітей розкуркулених сусідів. Так йому за це - три місяці примусових робіт на баницькому кар'єрі, без зарплатні.
Стала працювати Проня в колгоспі. Чоловік Степан, навчений гірким досвідом, не наважувався дати прилисток її молодшій сестрі - Катрусі. Проведе було її Проня через річку, хліба дасть та й відпустить. Та йде собі ночувати – то у кущі, то під греблю. На хліб заробляла, пасучи корів. Врешті взяла її до себе Домаха - мамина сестра. Так і жили: вдень корови, на нічліг - до тітки.
До школи ж ходила похапцем, взимку, після того як худобу переставали виганяти на пашу.»
Однолітки всіляко знущалася над дівчатами: то відлупцюють гуртом, то чимось обкидають. Дівчата, однак, давали їм відкоша, й від них зрештою відчепилися.
Активістська нечисть тимчасом продовжувала лютувати. Ось завітали
до батькового брата Петра, розкрила хату, усе забрали до нитки, а родину - на вулицю.
Згодом Ольга перебралася до Глухова, влаштувалася на роботу. І тут було сутужно: заощаджувала на всьому, перебивалася часто з хліба на воду.
Мер Конотопа Артем Семенихін стверджує: на заході "Українського вибору" колишня керівниця Держархіву пані Гінзбург роздавала гроші присутнім прямо з величезного рюкзака. Мер Конотопа Артем Семенихін, який власноруч розігнав акцію "Українського вибору",...
Комуністична влада Польщі не погидували назвати депортацію "остаточним віирішенням української проблеми", вживши нацистський евфемізм, що позначав Голокост. Напередодні 70-річчя операції «Вісла» ТСН.ua спільно з Українським інститутом пам'яті опублікув...